EEN SUCCESVOLLE

WERVINGSCAMPAGNE IN 5 STAPPEN​

Een wervingscampagne opzetten hoeft niet moeilijk te zijn. Maar waar moet je nou precies aan denken? En welke factoren maken het succesvol? Deze vragen beantwoorden wij in deze blog over hoe je succesvolle, creatieve wervingscampagnes opzet in 5 stappen.

De doelgroep van je wervingscampagne bepalen

Als je wil starten met job advertising begin je bij het bepalen waar de wervingsbehoefte ligt. Wellicht zijn er bepaalde openstaande vacatures die lastig in te vullen zijn, of misschien zijn er vacatures waarvoor je doorlopend mensen zoekt. Deze posities zijn ideaal om een wervingscampagne voor in te zetten.

Denk bij het bepalen van je doelgroep aan zaken als jaren ervaring die iemand nodig heeft voor de functie, of een bepaalde studieachtergrond waar je naar op zoek bent, of wellicht zijn er bepaalde functietitels die iemand gehad kan hebben waar je nu naar zoekt, voor sommige functies kan bijvoorbeeld ook iemands interessegebied van belang zijn.

Advertentiekanalen bepalen en inrichten

De volgende stap is om te bepalen welke advertentiekanalen je gaat gebruiken. Je kunt hierbij denken aan socials zoals Facebook, Instagram of TikTok. Ook kan je adverteren via jobboards zoals LinkedIn. Er zijn ook andere vormen van adverteren, bijvoorbeeld in Google Search of via display advertising.

Wat hierbij vaak helpt is om je te proberen te verplaatsen in je doelgroep, waar zijn zij actief? En waar zullen zij dus het meest waarschijnlijk jouw advertentie zien? Sommige doelgroepen zal je sneller op Facebook, Instagram en TikTok vinden. Andere doelgroepen zijn juist eerder actief op LinkedIn.

Wanneer je hebt gekozen welke advertentiekanalen je gaat gebruiken voor je wervingscampagne moet je ook zorgen dat je het meetbaar maakt. Door datagedreven te werken ben je beter in staat je advertenties te optimaliseren en zal er uiteindelijk beter geconverteerd worden.

In het advertentieaccount kan je jouw domein verifiëren en de pixel in te stellen. Wanneer je met een bureau samenwerkt kan je het bureau toevoegen als partner, waarmee je hen de rechten geeft om vanuit jouw naam te adverteren.

Pijler drie

Landingspagina optimaliseren

Voor je je advertenties gaat inrichten is het belangrijk om de pagina te optimaliseren waar je je bezoekers wil laten landen. Dit kan de vacaturepagina zijn, of een aparte landingspagina die je gebruikt voor deze wervingscampagne.

Zorg voor een heldere beschrijving van de functie, de vereisten en het aanbod. De kandidaat moet niet al te veel moeite hoeven doen om een duidelijk beeld te krijgen van de functie. Hieronder zie je een voorbeeld van hoe wij in een van onze vacatures kort uitleggen wat we zoeken en wat we bieden.

Wanneer het doel is om mensen te laten solliciteren, zorg dan dat je dit proces zo makkelijk mogelijk maakt. Bij het sollicitatieformulier hou je de drempel het liefst zo laag mogelijk. Wanneer iemand 15 velden moet invullen en ook nog eens een cv en motivatiebrief paraat moeten hebben, zal diegene hoogstwaarschijnlijk afhaken.

pijler vier

Advertentiegroepen en advertenties inrichten

Als duidelijk is wat je doelgroep wordt en waar je gaat adverteren, kan je beginnen met het inrichten van advertenties. Zorg dat je in je verschillende advertentiesets een variatie maakt in doelgroepen. Split het bijvoorbeeld op in functietitel, ervaringsniveau en studieachtergrond. Wanneer je dit opsplitst kan je goed in de gaten houden welke soort doelgroep het beste converteert.

Verder bestaan advertenties vaak uit tekst en een visual (beeldmateriaal). Wat voor soorten tekst en beeldmateriaal je kunt toevoegen zijn afhankelijk van het medium die je gebruikt. Maak een creatieve wervingscampagne en zorg voor genoeg afwisseling, zodat je kan testen wat je doelgroep het meest aanspreekt. Een doelgroeponderzoek, zoals besproken in stap 1 kan hierbij helpen. Een vacature advertentie voor een engineer zal er heel anders uitzien dan die voor een creatieve marketeer.

Het is verstandig om voor de tekst verschillende variaties te testen. Hierbij kan je denken aan een korte en lange variant, of bijvoorbeeld eentje waar je wel de salarisindicatie noemt en eentje waarbij je dit niet noemt.

Voor het beeldmateriaal kan je denken aan verschillende formaten (zoals vierkant of landscape), kleurgebruik en gebruik van afbeeldingen of video. Wanneer je op Instagram story wil adverteren kan je het beste een portrait formaat gebruiken, terwijl je in de LinkedIn feed beter landscape formaat kan gebruiken.

Denk ook aan variatie in kleurgebruik en tekst in het beeldmateriaal. Probeer de huisstijlkleuren af te wisselen, kijk of een afbeelding goed werkt of juist enkel kleur en tekst. Hiermee kan je testen welke variant de doelgroep het meest aanspreekt.

pijler vijf

De wervingscampagne optimaliseren

Het is aan te raden om de advertenties, zeker in het begin, goed in de gaten te houden. Kijk hierbij naar belangrijke metrics, zoals het aantal klikken, de Click Through Rate (CTR) en kosten per klik (CPC).

De volgende stap is om de advertenties te gaan optimaliseren. Wanneer je ziet dat bepaalde advertenties minder goed presteren kan je ze gaan uitsluiten. Misschien zie je dat bepaald kleurgebruik niet goed werkt, of zie je dat sommige tekstvariaties niet werken. Die advertenties kan je stopzetten en dan kan je voortborduren op de advertentiesets die het best werken.

Ook je doelgroep kan je gaan optimaliseren. Wanneer je merkt dat de doelgroep verzadigd raakt, dus wanneer ze jouw advertentie al 4 of 5 keer hebben gezien, kan je je doelgroep gaan uitbreiden.

Je begint dus met het bepalen van je doelgroep en de kanalen waar je wil gaan adverteren. Vervolgens zorg je dat je landingspagina geoptimaliseerd is en dat je advertentieaccount zodanig ingericht is dat er genoeg variatie in de advertenties zit om te testen. Let op: maak dit dus wel meetbaar. De laatste stap is het bijhouden van de resultaten en optimaliseren waar nodig. Succes!