Werving in de zomer, waarom juist wel?

Met de zomer in volle gang is het misschien verleidelijk om te denken dat recruitment marketingprojecten kunnen wachten tot het najaar. Het is tenslotte rustiger qua sollicitaties. Toch is het juist tijdens de zomermaanden dat er unieke kansen ontstaan om talent aan te trekken en succesvolle wervingscampagnes te lanceren. In dit artikel zullen we bespreken waarom het juist in de zomer loont om recruitment marketingprojecten op te pakken en hoe je het hele jaar door profijt kunt hebben van deze inspanningen.

Voorbereiden op je piekmoment

Voor veel mensen is vakantie naast een moment van rust ook een moment van evaluatie en reflectie. Hierdoor ontstaat er een piek in sollicitaties na een vakantieperiode. Zo zijn september en januari de populairste maanden om naar een nieuwe baan te zoeken. Om deze stijging in sollicitaties goed te benutten is het noodzakelijk om goed voor te bereiden en hiermee is de zomerperiode het uitgelezen moment om je recruitment marketingplannen nog eens goed onder de loep te nemen.

 

Wat kun je doen?

  1. Scherp je employer brand aan

Employer branding verwijst naar het imago en de reputatie van een bedrijf als werkgever, en de activiteiten die het bedrijf onderneemt om het werkgeversimago vorm te geven. Werk je deze zomer aan je employer brand? Dan open je je deuren voor topkandidaten, het gehele jaar door.

 

  1. Wervingscampagnes

In de zomer zijn mensen vaak actiever op social media. Ze delen hun vakantie-ervaringen, ontdekken nieuwe trends en hebben meer vrije tijd om door hun feeds te scrollen. Een goed moment om te starten met job advertising op social media dus. Door in de zomer te starten met een awareness campagne laat je potentiƫle kandidaten kennis maken met je organisatie. Volg deze op met een conversiegerichte campagne voor optimaal resultaat.

 

  1. Update je vacatureteksten

Evalueer je vacatureteksten. Staat alle benodigde informatie erin? Is de vacaturetekst aantrekkelijk geschreven? Hoe lang staat de vacature al open? Wees kritisch en herschrijf je vacatures nu je iets meer tijd en ruimte hebt.

Weet je niet waar je moet beginnen? Bekijk dan hier onze webcast terug, waarin we 7 tips delen voor meer sollicitaties op je vacaturepagina.

 

  1. Werk aan je EVP

Hebben je collegaā€™s het wat minder druk? Grijp je kans en plan wat interviews in om uit te vragen wat zij belangrijk vinden aan hun werk en werkgever. Gebruik deze input om een EVP op te stellen of aan te scherpen.

 

Kortom, genoeg te doen deze zomer! Met bovenstaande projecten bereid je jezelf optimaal voor op het najaar of heb je zelfs het hele jaar profijt van. Wat ga jij deze zomer doen?

Ben jij geĆÆnspireerd geraakt door dit artikel, maar weet je niet waar je moet beginnen? Get in touch! We denken graag met je mee.

LEES VERDER