+31 020 2445337 info@recruitmarketing.nl

De Candidate Journey naar succes

De ‘war for talent’ zorgt ervoor dat werkgevers hun uiterste best moeten doen om een voorkeurspositie bij de kandidaat te creëren. Een sterk werkgeversmerk is een must. Kandidaten zoeken, vergelijken en beoordelen werkgevers net als consumenten producenten. Een slechte referentie? Pak maar in.

Huh, wat?

De Candidate Journey is simpel gezegd de weg die een professional aflegt tijdens het zoeken naar een baan. Gedurende deze ‘zoekreis’ komt een professional de nodige wegversperringen, omleidingen en kruispunten tegen. Het is dus vanzelfsprekend dat je je als bedrijf op een goede manier moet presenteren aan sollicitanten. De paringsdans komt natuurlijk van beide kanten. De sollicitant doet zijn/haar best om zichzelf op de juiste manier in de markt te zetten, maar een bedrijf moet daar ook mee bezig zijn. Het is tenslotte de bedoeling dat mensen graag bij jou willen werken.

Vragen? Bel of mail

Wij zijn iedere dag van 09:00 tot 18:00 telefonisch bereikbaar op:

+31644033685

Mailen kan 24/7 naar:

info@recruitmarketing.nl

It’s like a rollercoaster

Tijdens die welbekende zoektocht naar een baan krijgen mensen veel nieuwe indrukken. Het maakt mensen nieuwsgierig en hoopvol, ze leren nieuwe bedrijven kennen en worden door verschillende content en middelen geënthousiasmeerd. Tegelijkertijd brengt het zoeken naar een nieuwe baan ook onzekerheid en onrust met zich mee. Elke verandering geeft risico’s en hoe verder je verzeilt raakt in zo’n sollicitatieproces, hoe stressvoller het wordt. Uiteindelijk is het voor de werkgever dus heel belangrijk om de kandidaat zo soepel mogelijk door een proces heen te loodsen. Maar hoe? Nou door te zorgen dat die candidate journey op rolletjes loopt.

Treden op de trap

De fasen van de candidate journey zijn voor een bedrijf anders dan voor een werkzoekende professional. Ja duh hoor ik je denken, maar toch is dit voor bedrijven niet altijd zo logisch.

Waar een bedrijf professionals binnen wil halen, gaat het van het aantrekken van een kandidaat, naar het verbinden, het betrekken en daarna binnenhalen van deze kandidaat. Uiteindelijk werkt een bedrijf naar de groeifase toe, waar een sollicitant de ervaring gaat delen met de buitenwereld en deze moet natuurlijk positief zijn.

Bij een werkzoekende begint de reis bij bewustwording. Als de ‘prooi’ met jouw bedrijf in aanraking is gekomen, komt het moment dat hij serieus gaat overwegen of de baan en jouw bedrijf goed passen. Vanuit daar komt de besluitvorming en na het besluit begint het daadwerkelijke sollicitatieproces.

Uiteindelijk is het natuurlijk voor beide partijen de bedoeling dat het klikt en er een match is. Wanneer dit het geval is rolt de professional in de onboarding fase. Dit is een fase waar veel bedrijven de mist in gaan, door er weinig aandacht aan te bestende. Het is namelijk meer dan het aanwijzen van de werkplek, het voorstellen van collega’s en het overhandigen van een laptop.

Geen kip zonder ei

Er is geen candidate journey zonder customer experience. That makes sense, want je kunt geen proces doorlopen zonder iets te ervaren. Als bedrijf daarom taak om elke ervaring, een goede te maken. Wees je dus bewust van wat je te bieden hebt en speel erop in.

Met de juiste content, op de juiste kanalen.

 

Benieuwd hoe customer experience in elkaar steekt? Check onze blog daarover op de site.

BLOGARTIKELEN

Relevante Recruitment Marketing Blogartikelen

The art of Candidate Experience

The art of Candidate Experience

The art of candidate Experience. De ervaring van een klant of kandidaat speelt een belangrijke rol bij bedrijfsresultaten. Om candidate experience te begrijpen is de candidate journey als tool ontworpen, om de veranderingen in ervaringen van kandidaten na te gaan en...

THE BIG REVEAL: Het geheim van Recruitment Marketing

THE BIG REVEAL: Het geheim van Recruitment Marketing

Eigenlijk zijn echt goede professionals altijd schaars. Daarom is slimme recruitment always on.  De huidige methoden die we inzetten om de belangrijke wervingsdoelstellingen van organisaties te realiseren werken niet meer. Ze zijn te transactioneel en...

Wil je meer weten over Recruitment Marketing?

Laat je gegevens achter en we helpen je graag verder.