Wat is Employer Branding

Je kan er niet omheen, de huidige arbeidsmarkt is nog steeds oververhit en iedereen is op zoek naar toptalent. Met een simpele vacature kom je niet meer aan de juiste kandidaten, en een sterk employer brand is relevanter dan ooit. Maar wat is een employer brand precies en wat is het belang ervan? Wij vertellen het je!

Wat is Employer Branding

Met een sterk employer brand kan een bedrijf toptalent aantrekken, binden en behouden. Employer branding verwijst naar het imago en de reputatie van een bedrijf als werkgever, en de activiteiten die het bedrijf onderneemt om het werkgeversimago vorm te geven. Onderdeel van employer branding is het communiceren van de employer value proposition, zowel intern als extern. Dit kan gaan om de bedrijfscultuur, secundaire arbeidsvoorwaarden, opleidings- en ontwikkelingsmogelijkheden en de algehele candidate experience. Employer branding omschrijft daarnaast de manier waarop een bedrijf zichzelf presenteert op vacatures, werken-bij websites en social media, maar ook de manier waarop het wordt gezien door huidige en voormalige werknemers.

 

Enkele voordelen van een sterk werkgeversmerk zijn:

  1. Toptalent aantrekken: Een positief employer brand kan een bedrijf helpen topkandidaten aan te trekken die op zoek zijn naar meer dan alleen een salaris. Ze willen werken voor een bedrijf dat aansluit bij hun waarden en een sterke cultuur heeft, en waar ze trots zijn om voor te werken.
  2. Betrokkenheid en retentie van werknemers verbeteren: werknemers die er trots op zijn voor een bedrijf met een sterk werkgeversmerk te werken, zijn over het algemeen meer betrokken en blijven langer werken bij het bedrijf. Ook delen deze werknemers hun positieve ervaring met hun omgeving.
  3. Verlaging van wervingskosten: als een bedrijf een sterk werkgeversmerk heeft, is de kans groter dat het meer gekwalificeerde kandidaten aantrekt, wat kan helpen om de wervingskosten te verlagen.
  4. Een positieve reputatie opbouwen: Een sterk werkgeversmerk kan helpen om een positieve reputatie voor het bedrijf op te bouwen, wat kan leiden tot meer werknemer- en klantloyaliteit en betere bedrijfsprestaties.
  5. Bevorderen van een positieve werkcultuur: Een sterk werkgeversmerk kan helpen bij het creƫren en bevorderen van een positieve werkcultuur, wat kan leiden tot verbeterde werknemerstevredenheid en prestaties.
Al met al helpt het hebben van een sterk werkgeversmerk jouw bedrijf om de beste werknemers aan te trekken, te binden en te behouden en gezien te worden als een geweldige plek om te werken. Wie wil dat nou niet?!

Meer weten over Employer Branding?

LEES VERDER