FunctionaliteitenĀ
Het hebben van een goed ATS is voor zowel de recruiter als voor de kandidaat erg belangrijk. Zoals we hebben uitgelegd in het vorige artikel, Wat is een ATS?, zorgt een ATS ervoor dat het recruitmentproces geoptimaliseerd en geautomatiseerd wordt. Voor recruiters scheelt het hebben van Ć©Ć©n plek waar vacatures kunnen worden gepubliceerd en sollicitaties worden bijgehouden enorm veel tijd.Ā Ā
Daarnaast is het mogelijk om de vervolgstappen in het sollicitatieproces (denk hierbij aan kandidaten uitnodigen of afwijzen en documenten verzenden of ontvangen) door middel van workflows te automatiseren. De mogelijkheid om het recruitmentproces te automatiseren vergroot de kans op een positieve candidate journey. Dat is heel belangrijk, omdat het van invloed is op je employer brand.Ā Ā
Ook is het aan te raden om te onderzoeken welke software je op dit moment al gebruikt en of deze software gekoppeld kan worden aan het ATS dat je in overweging neemt. Denk hierbij bijvoorbeeld aan je e-mail, agenda of huidige HR-tools. Tot slot moet een goed ATS in staat zijn om rapporten en analyses te genereren over de prestaties van de vacatures, kandidaatbronnen en andere belangrijke statistieken om je wervingsstrategie te optimaliseren.Ā
GebruiksgemakĀ
Een ATS moet voor zowel kandidaten als werkgevers makkelijk te gebruiken zijn. Daarom is een goede interface erg belangrijk, net zoals dat het eenvoudig moet zijn om er je weg in te kunnen vinden. Er zijn ook ATSāen die een (mobiele) app hebben, wat ervoor zorgt dat een recruiter ook onderweg gemakkelijk het systeem kan raadplegen.Ā
De manier waarop een kandidaat een sollicitatie kan indienen is ook iets wat het gebruiksgemak ten goede komt. Je kunt er als bedrijf bijvoorbeeld voor kiezen om het ATS te koppelen aan je werken-bij site, waardoor het de kandidaat mogelijk gemaakt wordt om simpelweg een contactformulier in te vullen op de werken-bij site.Ā Ā
OndersteuningĀ
Het is erg belangrijk dat je altijd kunt rekenen op ondersteuning wanneer dat nodig is. Het is dus goed om rekening te houden met de beschikbaarheid van de klantenservice van het ATS dat je kiest. Als je bijvoorbeeld alleen de mogelijkheid hebt om een contactformulier op de website in te vullen of een e-mail te sturen, dan kan dat in dringende situaties minder fijn zijn dan dat je op dat moment even met iemand telefonisch over iets kunt sparren of je probleem kunt delen.Ā Ā Ā
Ook kan het handig zijn om er rekening mee te houden uit welk land het ATS komt, of in ieder geval te onderzoeken in welk land de klantenservice gevestigd is. Zo kan het bijvoorbeeld lastig zijn als je altijd in het Engels moet communiceren, maar je kunt ook te maken hebben met tijdverschil, waardoor je bij een dringend probleem niet meteen geholpen kunt worden.Ā Ā