Datagedreven beslissingen nemen
Het gebruik van data-analyse in recruitment marketing kan helpen om gerichte en effectieve wervingscampagnes te creƫren. Het kan je helpen om te bepalen welke kanalen het meest effectief zijn om jouw doelgroep te bereiken, welke zoekwoorden de meeste impact hebben en welke advertenties het beste werken. Dit alles zorgt ervoor dat je het meeste uit jouw marketingbudget haalt en dat je de beste kandidaten aantrekt.
Maar het analyseren van data kan verder gaan dan alleen het verbeteren van jouw marketinginspanningen. Het kan ook worden gebruikt om de candidate experience te verbeteren. Door gegevens te verzamelen over waarom en in welke fase tijdens het sollicitatieproces kandidaten afhaken, kun je deze obstakels identificeren en oplossen. Dit zorgt voor een betere candidate experience en vergroot de kans dat meer kandidaten het sollicitatieproces voltooien.
Meten is weten
Het bijhouden van de prestaties van jouw recruitmentmarketing is essentieel. Het is heel belangrijk om te weten welke (soort) advertenties en welke kanalen het beste werken, zodat je jouw marketingbudget op de juiste manier kunt toewijzen. Het bijhouden van de prestaties kan je ook helpen om te begrijpen welke doelgroepen het meest reageren op jouw advertenties en welke functies het meest in trek zijn. Dit kan helpen om toekomstige recruitmentcampagnes te optimaliseren en specifiekere advertenties te maken.
Welk kanaal het beste werkt hangt dus sterk af van de doelgroep. Het aantal kanalen waar je op zoek gaat naar nieuwe werknemers kan dus ook, zeker als je veel uiteenlopende openstaande vacatures hebt, snel toenemen. En vrijwel elk platform heeft zijn eigen tools om de benodigde data te kunnen verzamelen. Denk hierbij bijvoorbeeld bij Facebook aan de Facebook Pixel en bij LinkedIn aan de LinkedIn Insight Tag. Al deze tools koppel je het liefst aan je werken-bij site om zoveel mogelijk data over potentiƫle kandidaten verzamelen en je recruitment marketinginspanningen te verbeteren.
Omdat elke tool vaak nieuwe regels code betekent, is het handig om al deze codes op Ć©Ć©n plek te beheren. Dit kan gemakkelijk via Google Tag Manager. Door Google Tag Manager te gebruiken heb je voor alle tools die je wilt gebruiken ook maar Ć©Ć©n stukje code nodig, waardoor de code van je website schoon blijft.