Optimalisatie van het recruitmentproces
Een ATS is een software-oplossing die is ontworpen met als doel het recruitmentproces te automatiseren en optimaliseren. Het systeem ondersteunt de gebruiker bij het beheren van vacatures, het bijhouden van sollicitaties en het selecteren van de meest geschikte kandidaten. Vacatures worden, afhankelijk van het gekozen ATS, in de meeste gevallen automatisch gepubliceerd op jobboards en als er een koppeling is gemaakt tussen het ATS en de werken-bij site, dan worden de vacatures ook daar meteen op gepubliceerd. Dit is het eerste voorbeeld van het nut van een ATS voor bedrijven, omdat de synchronisatie tussen het ATS, jobboards en de werken-bij site een bedrijf al veel tijd kan besparen.
Maar, dat is nog niet alles. Een ATS biedt nog meer functionaliteiten die het recruitmentproces efficiƫnter maken. Of een kandidaat nou solliciteert via een jobboard of via de eigen werken-bij site, de sollicitatie zal altijd in het ATS terug te vinden zijn. Op deze manier worden vacatures en kandidaten dus eigenlijk samengebracht. Vervolgens kunnen kandidaten via het ATS door middel van een vooraf bepaalde workflow worden uitgenodigd of afgewezen.
Verbeter de candidate experience
De vooraf bepaalde workflows maken een ATS niet alleen voor recruiters, maar ook voor kandidaten prettig. Het van tevoren inplannen van contactmomenten klinkt wellicht wat onpersoonlijk, maar elke stap is volledig te personaliseren. Op deze manier houdt een kandidaat aan elk contactmoment, dus zelfs als het om een afwijzing gaat, een positief gevoel over. Deze werkwijze maakt het gehele recruitmentproces zowel voor werkgevers, maar ook voor kandidaten sneller en effectiever.
Een veel gemaakte fout door bedrijven is dat overige sollicitanten er niet van op de hoogte worden gebracht als de juiste kandidaat gevonden is en de vacature dus is vervuld. Of dat er niet of niet snel genoeg gereageerd wordt zodra iemand op een openstaande vacature solliciteert. Dit soort zaken zorgen voor een negatieve candidate experience. Dit kan ervoor zorgen dat een kandidaat in de toekomst niet meer op een nieuwe openstaande vacature solliciteert of zijn negatieve ervaring met jouw bedrijf in zijn netwerk deelt. Dit maakt het verbeteren van de candidate experience zo belangrijk, omdat het van invloed is op je employer brand.