10 tips voor de beste werken-bij website

Steeds meer bedrijven hebben een werken-bij website. Dit is een aparte website waar vacatures geplaatst kunnen worden. Maar waarom? Wat zijn de voordelen van een goede werken-bij website? Het levert simpelweg meer sollicitanten op. Alleen krijg je de beste werken-bij website niet zomaar, daar komt veel bij kijken. Wij geven je 10 tips die jou hierbij gaan helpen!

1. Focus op de candidate experience

Daar begin je mee. Het is belangrijk om de kandidaat een goede digitale ervaring te bieden. Dit zorgt er namelijk voor dat diegene interesse in jouw bedrijf houdt. Zorg daarom dat je de kandidaat in iedere stap van het recruitmentproces centraal stelt en verzekert van een goede ervaring. Die overall experience bepaalt of de kandidaat een goed of slecht gevoel overhoudt aan jouw bedrijf.

Maar waar let je dan op? Bepaalde punten in het wervingsproces zijn cruciaal om op te letten. Zo vinden mensen het prettig als er regelmatig gecommuniceerd wordt. Hou je kandidaat dus op de hoogte in het gehele proces. Moet je iemand afwijzen? Jammer! Maar zorg dan altijd voor een goede uitleg waarom, wie weet kan hij/zij eraan werken en keert diegene later terug voor nog een sollicitatie. Zorg verder voor een korte en makkelijke procedure en vraag feedback. Daarmee krijg je inzicht in eventuele knelpunten en kan je effectief verbeteringen doorvoeren.

Om de weg die de kandidaat aflegt in kaart te brengen wordt er vaak gebruik gemaakt van Journey Mapping. Hierbij ga je iedere stap van de Candidate Journey af en kan je snel signaleren waar je verbeterpunten zitten. Hieronder hebben we een aantal van die touchpoints voor je uitgelegd.

Touchpoints candidate journey

2. Show je employer branding

Zorg dat je jouw employer branding goed neerzet. Dit kan bijvoorbeeld al op de eerste landing op één van je werken-bij pagina’s, dat wordt jouw visitekaartje. Wat zijn de Unique Selling Points (USP’s) van jouw organisatie en waarom zou de kandidaat voor jou moeten kiezen? Laat dat zien en wees er trots op!

Dit begint bij een aansprekend verhaal waarin je laat zien wat jouw organisatie belangrijk vindt en te bieden heeft aan toekomstige werknemers. Zorg hierbij wel dat je realistisch blijft. Als je een droom gaat verkopen, maar dit vervolgens niet waar kan maken dan zijn werknemers net zo snel weer weg als dat ze binnen zijn gekomen.

Gebruik ook je eigen medewerkers als ambassadeurs voor de organisatie. Vraag hun het organisatieverhaal te vertellen, waarom zij graag bij jouw organisatie werken en betrek ze ook bij het maken en delen van content. Denk dan aan een Instagram takeover of een Q&A.

Coolblue doet dit bijvoorbeeld heel goed. Zij hebben onderstaande visuele representatie gemaakt van hun belangrijkste doel en waarden die daarbij horen. Daarnaast laat Coolblue ook duidelijk hun organisatiecultuur doorschemeren door op hun website veel foto’s te gebruiken van lachende mensen en feestelijke momenten.

werken-bij website coolblue voorbeeld

3. Een heldere (UX/UI) vacature overzichtspagina

Een goede overzichtspagina zorgt ervoor dat de kandidaat makkelijk kan zien welke vacatures nog open staan. Wanneer er veel vacatures beschikbaar zijn is het slim om een vacaturefilter toe te voegen, waarmee de kandidaat kan filteren naar haar/zijn interesse. Nóg slimmer is om het zo in te richten dat de filter al voorsorteert op basis van eerdere keuzes van de kandidaat.

Wanneer er meer dan 10 vacatures per jaar vrijkomen in jouw organisatie is het ook verstandig om een jobalert toe te voegen aan jouw website. Zo kan je de kandidaat direct via een e-mail op de hoogte brengen wanneer er een vacature vrijkomt, waardoor zij/hij makkelijk kan solliciteren.

Inspiratie nodig? De NS heeft dit gedeelte goed voor elkaar. Een heldere overzichtspagina met een zoekbalk, optie om te filteren en een jobalert. Check het voorbeeld hieronder!

werken-bij ns voorbeeld

4. Een vacature detailpagina die aanspreekt

De meeste bezoekers komen direct op de vacature detailpagina terecht, vanuit bijvoorbeeld een zoekmachine. Het is belangrijk dat je dan meteen de aandacht trekt en het voor de kandidaat direct duidelijk is wat de specificaties van de vacature zijn.

Een aantal elementen is hierbij onmisbaar, deze zetten we graag voor je op een rijtje. Denk bijvoorbeeld aan de functietitel, call to action, belangrijke tags (structured data), specificaties van de vacature, quotes van medewerkers, de inhoud van de vacature, ratings en reviews, carrièrepad, sollicitatieproces en overige bedrijfsinformatie. Meer informatie over deze elementen lees je in onze blog 10 tips voor een perfecte vacaturepagina.

Spielwork heeft dit goed voor elkaar. Zie hieronder een voorbeeld waarin zij kort, maar krachtig op een rijtje zetten wat ze van jou verwachten en wat je van hen kan verwachten.

spielwork vacature informatie bullet points

5. Maak het sollicitatieproces gebruiksvriendelijk

Hoe makkelijker je het sollicitatieproces maakt, hoe eerder de kandidaat geneigd is deze ook af te ronden. Nieuwe manieren van solliciteren vinden hun weg. Zo is het de laatste jaren bijvoorbeeld heel normaal geworden om met enkel je LinkedIn profiel te solliciteren, of je cv pas later in het proces op te sturen. Hierbij kan marketing automation veel hulp bieden, wij vertellen je daar graag meer over! Neem contact met ons op.

Hieronder hebben wij voor je op een rijtje gezet waar je aan moet denken bij zo’n sollicitatieproces.

sollicitatieproces recruitmarketing voorbeeld

6. Zorg voor een goede koppeling tussen je werken-bij site en ATS

Om alle openstaande vacatures te tracken wordt er vaak gebruik gemaakt van een gespecialiseerd systeem. Dit wordt ook wel een Applicant Tracking System (ATS) genoemd.

Een goede koppeling van jouw werken-bij site en het ATS waar gebruik van gemaakt wordt is essentieel. Het gebruik van een ATS en een goede integratie door middel van API zorgt ervoor dat beide systemen goed met elkaar communiceren en het wervingsproces zoveel mogelijk geautomatiseerd kan worden.

De voordelen hiervan zijn een goede integratie met je werken-bij website en Google for Jobs, en de gelegenheid voor derde partijen (bijvoorbeeld jobboards) om te werken met XML-feeds. Een XML-feed is een spreadsheet met alle vacatures die je aanbiedt, daarmee kunnen jobboards jouw vacatures vervolgens opnemen. Belangrijk daarbij is wel dat de XML-feed is gebouwd volgens bepaalde specificaties, ID’s en andere velden.

Klinkt dit als muziek in jouw oren, maar weet je niet waar te beginnen? Wij kunnen hier uitstekend bij ondersteunen.

7. Maak je site mobielvriendelijk (schaalbaarheid en snelheid)

Steeds meer mensen internetten via hun mobiel. Die doelgroep wordt dus steeds groter. Om deze mensen goed te bereiken is het belangrijk om de mobiele ervaring zo goed mogelijk te maken. Een slechte mobiele user experience zal ervoor zorgen dat mensen afhaken.

Een lange laadtijd heeft bijvoorbeeld veel invloed op de gebruikerservaring, wanneer je website er lang over doet om te laden zal de gebruiker afhaken en het ergens anders zoeken. Dit wil je voorkomen. Een korte laadtijd helpt jouw website ook beter te ranken in Google.

Het algoritme van Google legt steeds meer de focus op mobiel. Responsive design is bijvoorbeeld iets waar je rekening mee moet houden, dit houdt in dat jouw website het design aanpast aan het apparaat van de gebruiker.

 

8. Integreer de juiste velden voor Google for Jobs

Om ervoor te zorgen dat jouw vacatures getoond worden in Google for Jobs is het van belang om je website technisch gereed te maken. Google ziet graag structured data, hiermee kan de spider namelijk beter herkennen waar de pagina over gaat.

Sommige ATS- en CMS-systemen zijn al geschikt voor Google for Jobs, dan hoef je op technisch gebied weinig meer te regelen. Er zijn bepaalde velden die verplicht zijn om in te vullen, dit zijn de plaatsingsdatum, omschrijving, organisatie, locatie en titel.

Zijn deze gegevens allemaal ingevuld? Top! Er is ook een aantal aanbevolen velden. Deze zijn dus niet verplicht, maar helpen wel om een betere positie te verkrijgen. Dit is dus zeker nog de moeite waard om ook in te vullen! Wil jij weten welke velden dit zijn? Neem contact met ons op.

Voorbeeld Digital Marketeer vacature in-Google for Jobs

 

9. Maak je site zoekmachine vriendelijk

Een goede vindbaarheid in Google is onmisbaar bij het aantrekken van de juiste kandidaten. Daarom is het belangrijk om je website te optimaliseren voor zoekmachines, zodat je hoger in de zoekresultaten van bijvoorbeeld Google of Bing komt. Dit begint bij het inzichtelijk maken van welke zoekwoorden jouw doelgroep gebruikt, deze termen laat je vervolgens regelmatig terugkomen op jouw website.

Om te zorgen dat de Google bot precies weet waar jouw pagina over gaat hou je rekening met de volgende content elementen:

– Body copy (tekst)

Schrijf een unieke tekst van minimaal 500 woorden en laat jouw focus zoekterm en andere gerelateerde termen een aantal keer terugkomen.

– Page title

Schrijf voor iedere pagina een unieke page title van 35 tot 60 woorden waarin je jouw focus zoekterm vroeg in de zin terug laat komen en eindig met je bedrijfsnaam.

– Meta description

Voeg een meta description van maximaal 150 tekens toe waarin je jouw focus zoekterm gebruikt en sluit af met een call to action.

– Rich content

Zorg ook dat je zogenoemde rich content maakt, dit doe je door ook afbeeldingen, video en andere interactieve componenten toe te voegen aan de pagina. Geef afbeeldingen altijd een alt tag, deze beschrijft waar de afbeelding over gaat en zorgt voor vindbaarheid in de afbeeldingen.

– Heading tags

Voeg meerdere heading tags toe aan de tekst, dit zijn html elementen om een titel of tussenkop mee aan te duiden. Gebruik altijd één h1 tag, meerdere h2 tags en wanneer de tekst erg lang is ook een aantal h3 of h4 tags. Probeer je belangrijke termen hier (met mate) in te verwerken.

 

Verder is het belangrijk dat de vacatureteksten niet te veel op elkaar lijken, Google ziet namelijk meteen wanneer je teksten hebt gekopieerd. Mocht het niet anders kunnen, zorg dan dat je een canonical link toevoegt. Daarmee laat je weten wat de originele versie van de tekst is en zal Google het niet als duplicate content zien.

Ook is het waardevol om een goede interne linkstructuur op te zetten en is het mooi meegenomen als jouw website ook op externe websites wordt genoemd. Google zal jouw site daardoor als autoriteit gaan zien en daarmee scoor je hoger. Zo zijn er nog wel een paar dingen om op te letten, die vertellen wij je graag in een kennismaking.

10. Meten is weten

De rol van data wordt in zowel recruitment als marketing steeds groter. Data kunnen worden ingezet om de recruitment marketing inspanningen voorspelbaarder te maken.

Door datagedreven te werken vind je snel de knelpunten in het recruitment proces en weet je precies waar je moet beginnen om dit te optimaliseren. Het is dus aan te raden om iedere stap van de kandidaat te analyseren, dit worden ook wel touchpoints genoemd. Wanneer je hier data over verzamelt kan je patronen gaan ontdekken en hier haal je vervolgens waardevolle inzichten uit.

Er is een aantal recruitment marketing metrics waar je idealiter gebruik van maakt bij bijvoorbeeld een analyse van het recruitmentproces, de belangrijkste metrics hebben wij in onze Top 20 Recruitment Marketing Metrics voor je op een rijtje gezet.

Om data goed inzichtelijk te maken is het aan te raden om een dashboard te bouwen. Hierin wordt alle recruitment data gevisualiseerd. Zo’n dashboard is overzichtelijk en makkelijk te delen met stakeholders.

recruitment marketing data dashboard voorbeeld

Vragen? Bel of mail

Wil jij een (nieuwe) werken-bij website (laten) maken die aan al deze elementen voldoet? Wij helpen graag! Wij zijn iedere dag van 09:00 tot 18:00 telefonisch bereikbaar op:

+31 20 2445337

Of mailen kan 24/7 naar:

info@recruitmarketing.nl

BLOGARTIKELEN

Lees ook onze andere relevante Recruitment Marketing blogartikelen
4 dingen die je moet weten over een ATS

4 dingen die je moet weten over een ATS

4 dingen die je moet weten over een atsAls je veel met sollicitanten te maken hebt, heb je vast weleens de term ATS voorbij horen komen. Het staat voor Applicant Tracking System en is een recruitment software dat wordt gebruikt om het recruitmentproces te beheren en...

Een succesvolle wervingscampagne opzetten in 5 stappen

Een succesvolle wervingscampagne opzetten in 5 stappen

Een succesvolle wervingscampagne opzetten in 5 stappenEen wervingscampagne opzetten hoeft niet moeilijk te zijn. Maar waar moet je nou precies aan denken? En welke factoren maken het succesvol? Deze vragen beantwoorden wij in deze blog over hoe je succesvolle,...

10 tips voor een perfecte vacaturepagina

10 tips voor een perfecte vacaturepagina

10 tips voor een perfecte vacaturepaginaDe meeste kandidaten landen niet op de homepage van je website, maar komen via wervingscampagnes, zoekmachines en vacaturebanken vaak rechtstreeks terecht je vacaturepagina. De volgende stap is om de kandidaat te overtuigen om...

De Candidate Journey naar succes

De Candidate Journey naar succes

De ‘war for talent’ zorgt ervoor dat werkgevers hun uiterste best moeten doen om een voorkeurspositie bij de kandidaat te creëren. Een sterk werkgeversmerk is een must. Kandidaten zoeken, vergelijken en beoordelen werkgevers net als consumenten producenten. Een...

The art of Candidate Experience

The art of Candidate Experience

The art of Candidate Experience.De ervaring van een klant of kandidaat speelt een belangrijke rol bij bedrijfsresultaten. Om candidate experience te begrijpen is de candidate journey als tool ontworpen, om de veranderingen in ervaringen van kandidaten na te gaan en te...

THE BIG REVEAL: Het geheim van Recruitment Marketing

THE BIG REVEAL: Het geheim van Recruitment Marketing

Eigenlijk zijn echt goede professionals altijd schaars. Daarom is slimme recruitment always on.  De huidige methoden die we inzetten om de belangrijke wervingsdoelstellingen van organisaties te realiseren werken niet meer. Ze zijn te transactioneel en...

Wil je meer weten over Recruitment Marketing?

Laat je gegevens achter en we helpen je graag verder.